Search This Blog

Wednesday, April 9, 2014

סעדה - הסרט המלא !NON RELIGIOUS WOMAN And HER EXPERIENCES OF THE WORLD OF SOULS

עברית : 

English: THIS IS A SHOCKING BUT INSPIRING TRUE ACCOUNT OF A NON RELIGIOUS WOMAN And HER EXPERIENCES OF THE WORLD OF SOULS WERE EXACTLY AS DESCRIBED BY THE ZOHAR AND KABBALAH

Tuesday, February 4, 2014

כתבהמפרשים בפרשת ויקרא כי גלגול רוב הרשעים הוא בבהמות ומקריבים ומתקנים אותם. אך הצדיקים בדגים





שאלה -
35487 

לכבוד הרב מוצפי שליט"א
מדוע אין התורה מדברת על קורבנות דגים?
אודה על התשובה.
 
תשובה 
כתבהמפרשים בפרשת ויקרא כי גלגול רוב הרשעים הוא בבהמות
 ומקריבים ומתקנים אותם. אך הצדיקים בדגים.

http://www.doresh-tzion.co.il/QAShowAnswer.aspx?qaid=35487

Thursday, January 30, 2014

שאלה -


שלום לכבוד הרב
האם לאבלים ב-7 ימי האבל מותר לכתחילה לישון על מיטה?
והאם על המיטה הרגילה יחד עם אשתו?או שמחוייבים לישון על מזרון ברצפה?מה ההלכה ומה לגבי מבוגרים שקשה להם

תשובה 
מנהגים שונים הם, ולכן לנשים מעוברות ולמבוגרים להקל לישן על המטות, לבעלי כח ישנו על המזרון ברצפה.
http://www.doresh-tzion.co.il/QAShowAnswer.aspx?qaid=119097

Wednesday, January 15, 2014

Что происходит с душой человека после смерти?

Что происходит с душой человека после смерти?

Доброго времени суток, Уважаемые Раввины! Скажите, пожалуйста, что происходит с душой человека после смерти? Некоторые говорят, что душа человека остается после смерти некоторое время на земле, это правда или вымысел? Заранее благодарен. Максим
Уважаемый Максим,
Большое спасибо за Ваш вопрос. Безусловно, тяжело полностью осветить эту обширную тему, тем более что происходящее с душой скрыто от нас. Попробуем хотя бы немного приоткрыть завесу, основываясь на информации, которую наши мудрецы передали нам.
В каббалистической книге Зоар (гл. Вайехи) сказано, что перед смертью человек получает возможность увидеть то, что ожидает его в Мире Душ. Когда человек лежит на смертном одре и Мера Суда парит над ним, намереваясь забрать его из этого мира, его душа поднимается на новый уровень, где она не была при жизни и откуда видны вещи, обычно скрытые от людей. Например, в своей книге «Чтобы ты остался евреем»(2-ое изд., Иерусалим, 5768, с. 95) рав Ицхак Зильбер, благословенна память праведника, рассказывает, что его отец перед смертью увидел образ своего отца (дедушки Рава Ицхака).
Затем является Ангел Смерти. Он стоит во весь рост с острым мечом в руке. Человек поднимает глаза и видит стены дома, пылающие огнем. Этот образ заставляет все тело человека и его дух трепетать, и его сердце не находит покоя. Человек дрожит от страха и желает укрыться от ужасного зрелища, но не может. Тогда дух его «обходит» все органы и прощается с ними, как человек, который прощается со своими близкими, расставаясь с ними. И, наконец, дух покидает тело (Зоар,гл. Насо, Авода Зара, 20 б).
Когда душа праведника поднимается вверх, ее сопровождают ангелы, души умерших родственников и друзей, а также души других праведников, которые приветствуют ее: «Он (цадик) отходит к миру, покоится на ложе своем, ходивший в справедливости своей» (Йешаягу 57:2). Они показывают ей место покоя и наслаждения и место наказания. Душа праведника сразу занимает отведенное ей место и начинает наслаждаться Б-жественным Светом, а душа грешника остается в этом мире, пока тело не похоронят в земле (Зоар,гл. Вайехи, Ктубот 104а).
Почти все души проходят постепенный не особенно приятный процесс перехода из этого мира в мир Высший (хибут а-кевер). Талмуд в нескольких местах говорит, что червь для умершего гораздо страшнее, чем игла для живой плоти. Поскольку мертвое тело не чувствует, можно понять, что речь идет о мучениях души при виде того, что происходит с телом. Возвышение души происходит в несколько этапов:3 дня, 7 дней, 30 дней и 12 месяцев.
Три дня: самый тяжелый траур соблюдается в течение первых трех дней после смерти человека. Тело еще не изменилось, и душа парит над ним, намереваясь вернуться. Когда через три дня она видит, что лицо человека меняется, она начинает уходить (Бэрейшит Рабба, гл. 100). Книга Зоар предлагает человеку задуматься о своем поведении еще в этом мире, пока есть возможность, описывая, что может произойти в первые три дня после смерти: «И был Йона в чреве рыбы… три дня и три ночи» (Йона 2:1). Это намек на первые три дня нахождения человека в могиле — прежде чем его чрево раскрывается. По истечении трех дней содержимое его внутренностей проливается на лицо и говорит ему: «Возьми то, что ты положил в меня. Ты целыми днями ел и пил и не заботился о бедных, ты не дал им есть с тобой, и они страдали от голода…» (Зоар, Ваякэль).
Семь дней: все семь дней душа мечется от дома к могиле и от могилы к дому и оплакивает тело, как сказано: «Его плоть страдает от боли, и его душа оплакивает его» (Иов 14:22). Аризаль объясняет, что на том уровне души, который называется нэфеш, душа делится на две части: внешнюю(макиф) и внутреннюю (пними). Каждая из них подразделяется еще на семь частей. Внутренняя часть остается с телом в могиле, а внешняя остается в доме покойного. Каждый из семи дней одна из семи частей внешнего уровня покидает дом траура и перемещается в могилу, а на седьмой день все эти части поднимаются. Поэтому, по мнению Аризаля, необходимо установить надгробие именно в седьмой день. Однако более распространенный обычай — ставить надгробие на тридцатый день.
Тридцать дней и двенадцать месяцев: через три дня после смерти человека судят за действия его рук, ног и глаз. Это продолжается до тридцатого дня. В течение этих тридцати дней нэфеш и тело наказываются вместе. Поэтому душа остается внизу и не поднимается на свое место, как женщина, которая отдаляется от мужа в период ритуальной нечистоты (Зоар, Ваякель). В течение первых двенадцати месяцев после смерти тело еще не полностью разложилось и душа иногда может спускаться к телу и подниматься обратно. После этого срока душа окончательно поднимается наверх, а тело покоится в земле и ожидает воскрешения из мертвых (Шабат 152 б). Тосафот добавляют: тем не менее, даже после 12 месяцев душа иногда может спускаться в этот мир.
Душа проходит процесс суда и очищения в духовной сфере. Это может включать в себя очищение в Геиноме, где есть верхняя и нижняя «секции», каждая из которых в свою очередь состоит из семи камер. В конечном итоге, большинство душ удостаивается своего места в Ган-Эдене, где также есть нижняя и верхняя «секции», каждая из которых состоит из семи камер. Об этом наши мудрецы говорят, что каждый праведник получает место в мире грядущем по своим заслугам, подобно царю, который входит в город со своей свитой. Все они входят через одни ворота, но когда приходит ночь, каждый получает место для ночлега в соответствии со своим рангом (Шабат 152а). Всевышний приготовляет отдельную корону для каждого праведника (Мегила 15 б).
О том, как мы в этом мире можем помочь душе близкого человека, облегчить процесс очищения и возвышения его души читайте «Как почтить память родственницы?».
С уважением, Яков Шуб

Monday, December 30, 2013

Верят ли евреи в ад?

Верят ли евреи в ад?



«Уважаемый раввин, скажите: верят ли евреи в ад? Я спрашиваю не потому, что собираюсь туда попасть, просто мне не раз приходилось слышать противоречивые мнения насчет существования ада с точки зрения иудаизма».

На вопросы читателей портала 
Chabad.org отвечает раввин Аарон Мосс:
Евреи действительно верят в существование ада, но этот ад не имеет ничего общего с тем, как его изображают в мультфильмах, карикатурах и детских книжках. Ад не является наказанием в общепринятом смысле слова; по сути, он выражает великое добро.

В своих трудах еврейские мистики упоминают тайное место под названием «Гееном». Как правило, его переводят как «ад», но более удачным эквивалентом, на мой взгляд, является что-то вроде «Б-жественной стиральной машины». А все потому, что именно так оно и работает. Очищение души в Гееноме напоминает процесс стирки одежды в прачечной.

Представьте себя на месте собственных грязных носков. Если вас бросают в обжигающе горячую воду, в которой в течение получаса швыряют во все стороны, вы невольно начнете думать, что кто-то вас очень сильно не любит. Однако в реальности смысл этой процедуры состоит в том, что после нее носки можно носить снова.

Мы бросаем носки в стиральную машину не потому, что хотим наказать их. Мы вновь и вновь подвергаем их, казалось бы, жестким и болезненным испытаниям просто для того, чтобы очистить их и снова начать использовать. Горячая вода размягчает грязь, а сила водоворота удаляет ее с ткани. Таким образом вы не только не наносите вред носкам, отправляя их в стирку, но, напротив, делаете доброе дело.

Тот же подход справедлив и в случае с душой. Каждый поступок, который мы совершаем на протяжении жизни, оставляет след в нашей душе. Хорошие поступки освещают и возвышают нашу душу, а плохие оставляют следы, от которых необходимо избавиться. Если на закате жизни мы покидаем этот мир, не исправив своих ошибок, наша душа не может попасть в место заслуженного отдыха — на Небеса. В этом случае мы должны пройти процесс глубокого очищения. Наша душа проходит чистку в водовороте духовного жара, избавляясь от всех следов, оставшихся от жизни, чтобы быть готовой войти в рай.

Конечно, этого процесса можно избежать. Если мы действительно сожалеем о сделанном и заглаживаем вину перед теми, кого обидели, то мы можем оставить этот мир с «чистыми носками».

Вот почему наши мудрецы говорят: «Раскайся за день до смерти». А что делать тому, кто не знает, когда наступит этот день? Раскаяться уже сегодня.


Материал подготовила Шейндл Кроль

Sunday, December 29, 2013

שאלה - 100081 
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם יש עניין לא ללחוץ יד לאנשים בבית קברות (לאו דווקא אבלים)? תודה לכבוד הרב
 
תשובה 
בית עלמין הוא מקום קדוש וגם רציני, ואין ללחוץ בו ידים כלל.


שאלה - 4353 
לכבוד הרב מוצפי שליט"א שלום,
באיזה ימים אפשר לעלות לבית עלמין ועד איזה שעה.תודה
 
תשובה 
כל יום במשך שעות היום,ביום שישי עד חצות היום.
בראשי חדשים חול המועד ובחודש ניסן לא,אבל קברי צדיקים מבודדים מותר חוץ מאחרי חצות יום שישי.




שלום לכבוד הרב.האם אישה בנידה יכולה לעלות לבית עלמין ולקברי צדיקים?והאם יכולה להיות בלוייה לא עלינו? 
תשובה 
עקרונית לא תיכנס לבית עלמין, ואם בנות המשפחה נכנסות והיא תתבייש בהיותה חריגה מותר לה, וכן בשעת הלוויה, ותעמוד במרחק שתי מטר מהנפטר.


שאלה - 89308 
מי שנכנס לבית עלמין כדי להסיע מישהו מבני המשפחה שבא לביקור , האם חייב בנטילת ידים ? 
תשובה 
דע ידידי שאין שום חיוב בנטילת ידים מכלי רק בשני אופנים , והא מי שקם בבוקר משנתו , ומי שרוצה לאכול לחם או פירות רטובים .

להלכה שמקורה בשלחן ערוך סימן ד , ומקורו במרדכי ברכות סימן קצ״ד שכתב ההולך בין המתים , ופירוש הדברים מי שהתקרב ארבע אמות שהם כשתי מטר מרחק ממת או מקברו יש לו לרחוץ ידיו . ולכן אם הנהג עמד ברחבה או בכניסה במרחק שתי מטר מהקבר הראשון אינו צריך רחיצת ידים , אך אם התקרב פחות משתי מטר צריך רחיצת ידים .


שאלה - 82120 
לכבוד הרב שליט״א
לאשה בהריון מותר להכנס לבית עלמין או לא ?
 
תשובה 
מותר בהחלט , ועיין לרבה של ירושליים הגאון הרב יצחק וייס זצ״ל בספרו מנחת יצחק חלק י סימן מב , שתמה מהיכן המציאו איסור זה .


שאלה - 73978 
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
אודה לרב אם יוכל להנחות אותי סדר הקריאה בבית עלמין על הקבר מתוך ספר עילוי נשמות.
תודה לרב
 
תשובה 
אותיות שמו בתהלים , ואחר כך פרקי משנה , לפי שמו .


שאלה - 11934 
לכבוד הרב,
האם לאחר יציאה מבית עלמין צריך לשטוף פנים? אם כן, למה?
 
תשובה 
שטיפת ידים בלבד.



שאלה - 43801 
שלום לכבוד הרב
בסוף החודש יש אזכרה לסבא וסבתא של אשתי. האם יש בעיה ללכת לבית קברות עם הבת שלנו, בת עשרה חודשים?
יש לציין שאני לא בטוח, אבל אני חושב שהקברים נמצאים בקצה של בית הקברות כך שלא צריך ללכת בין כל הקברים כדי להגיע לאזכרה.
 
תשובה 
לא לוקחים תינוקות לבית עלמין.




קודם שקברו את המת אסור לעזוב אותו

שאלה - 94664 
לכבוד הרב:האם שהולכים ללויה או לאזכרה וקבור סבא או סבתא או קרוב משפחה באותו בית עלמין האם מותר ללכת לקברו על הדרך לפני או אחרי הלוויה?גם זה אמרו לנו שאסור 
תשובה 
קודם שקברו את המת אסור לעזוב אותו וללכת אצל אחרים, אך אחרי שהסתיימה הקבורה אין שום חשש לבקר קברי אחרים.


http://www.doresh-tzion.co.il/QAShowAnswer.aspx?qaid=94664

Thursday, February 21, 2013

Reincarnation Shar Yosef (Not for Beginners)



1)Intro To Reincarnation Shar Yosef (Not for Beginners)-These are stories from the book called Shar Yosef. THIS NOT FOR BEGINNERS!2)Shar Yosef Rabbi Yosef Shani "Reincarnation Stories" (1st)-These are stories from the book called Shar Yosef. THIS NOT FOR BEGINNERS!3)Why do bad things happen to good people? Reincarnation 2nd story-These are stories from the book "Shar Yosef." This explains why sometimes people go through certain situations.4)I.R.S. Situation problem (Stories of Shar Yosef)-Here is another story from Shar Yosef. This time it has to do with a problem created in the person´s lifetime and not previous life.http://www.shaaryosef.com/index.php?n...via http://www.youtube.com/user/BringersOfTruth?feature=watchhttp://www.shaaryosef.com/index.php?newlang=english

Wednesday, January 9, 2013

Sharon Nachshoni



http://dreamingofmoshiach.blogspot.co.il/2007/04/sharon-nachshoni-was-in-heavenly-court.html?m=1




Sharon Nachshoni Was In Heavenly Court



While most people who pass on won't return to the world of mortals until Mashiach arrives, 28-year-old Nachshoni*, a high-level military intelligence officer, died and lived to tell about it.


His isn't the first story of a post-death experience. In recent years it seems more and more people who have been declared clinically dead have survived to tell of their other-worldly experiences, reporting such similar visions as a strong white light at the end of a tunnel and an encompassing feeling of peace and warmth. Yet Sharon Nachshoni's story is so detailed, his vision so vivid, that it changed his entire outlook on life and has served as an inspiration to the hundreds, perhaps thousands, who have heard him tell it.


Until two years ago, Sharon Nachshoni was climbing the ladder of military intelligence, serving as squad commander of an anti-terror undercover unit in Judea and Samaria and having served as chief of security for secret intelligence delegations in Eastern Europe. His religious affiliation, like so many Sephardi Israelis, was traditional. He honored rabbis and gave charity to yeshivot, but his personal commitment to everyday Judaism wasn't yet developed.


Until the day of the accident in June 1997. That morning, Nachshoni, father of three, left his home in Rechovot to help prepare a secret salvation strategy for the Army's upcoming partial withdrawal from Hebron. Five minutes on the road, and his left front wheel blew out, leaving the car to spin out of control into the opposite lane, where it was demolished by an oncoming truck. When the rescue workers finally extricated Sharon's body from the wreckage, it looked more like a heap of flesh and blood. His left arm and his hips were crushed. The car's engine had smashed his legs, his jaws were broken, his nose was torn off and all his teeth were knocked out. One of the medics gathered them up and put them in a cup. His lungs were so badly injured that he stopped breathing and lost consciousness. By the time he was laid out on a stretcher, his pulse and breathing had stopped. The ambulance team covered him with a sheet and filled out the form - "Dead at the scene of the accident."


The accident caused a major traffic tie-up, and one vehicle stuck in the jam was Egged Bus 212, going from Ashdod to Rechovot. A young man came off the bus and said he was an army medic. On his shirt was written, "Medical Officer." The rescue workers pointed him in the direction of the other injured waiting to be evacuated, but he went over to the body under the sheet and said, "What's with this one?" "Oh, he's dead," they answered. Yet the medical officer wanted to investigate for himself. He pulled off the blanket, and with the help of a few crude tools including a ball-point pen, he performed an emergency tracheotomy and cleared Sharon's lungs of the blood and fluid so that air could get in. Suddenly Sharon began to gurgle and breathe. The rescue workers saw the change in his status and immediately put him on one of the ambulances at the scene. However, the medical officer disappeared, and to this day no one has been able to discover who he was, despite newspaper and radio ads looking for him.


While all this was happening below, Sharon Nachshoni was experiencing something altogether different above. As he lay dead on the pavement, his soul was standing before the Heavenly Court in judgment, and although only one part of the dramatic scene is still etched in his memory, when he eventually regained consciousness, he gave an exact description of what he saw to his sister and brother-in-law, who recorded and verified the details. His wife Avivit, who at this point had no idea that he had been declared clinically dead, said she noticed the change in him even as he was being wheeled into the emergency room. He could barely breath, yet he kept mumbling, "I saw Grandfather. Grandfather pushed me." And as he drifted in and out of consciousness after the initial nine-hour-long surgery, with massive effort he whispered, "Where is Aunt Miriam?" Aunt Miriam was a righteous woman who spent her days doing chessed for others. Her health situation had been declining rapidly and Sharon had visited her the day before the accident. She passed away just hours before the accident, but, not wanting to upset Sharon, his family told him she was fine.


"They didn't understand," Sharon explained. "I wanted to know if she was really dead. I saw her in the hall of the Heavenly Court."


Over the next few hours, in and out of consciousness, Sharon's questions continued, his requests baffling his family. He told his wife to take down a plaque that was hanging on a wall in recognition of a contribution he had given to a yeshiva and to put it away in a drawer. He asked his mother if he had ever made a pledge he didn't keep in the end. She replied that six years before he had pledged to donate an Aron Kodesh to a certain synagogue following a previous car accident. "I must finance it as soon as possible," he told his mother in desperation. Later he looked up, smiled, and said, "Hashem, I love you." His behavior was baffling, but his family attributed it to the severe injuries he'd suffered in the accident. At that point they didn't know he had been declared clinically dead. They only found out after he was moved out of the recovery suite into the intensive care ward, when his wife and sister took a peek into his file, which was lying open on the bed. "He was actually dead!" they realized. What had transpired during those minutes?


Meanwhile, Sharon spent months in the hospital, undergoing surgery after surgery as doctors pieced him back together. He remembers nothing of those months, being under heavy sedation and high doses of morphine so that his body would have a chance to heal without the interference of the intolerable pain he would have felt had he been awake. He is considered a medical miracle, and he has been the subject of various medical symposia over the last two years. The surgeon who operated on his head even became a ba'al teshuva after witnessing Sharon's amazing survival. By the time he was moved to the rehabilitation wing of Tel Hashomer Hospital, he was surely alive, but doctors didn't give him much hope of further recovery. His left hand was totally nonfunctional, he couldn't move his legs and his body was massively scarred. In place of his shattered bones, in the course of 17 operations doctors had implanted pieces of metal to connect whatever bones were still viable, and his daily dose of physical suffering was more than most humans could bear. But he bore it with grace, as the Heavenly Court had told him he would have much suffering in the physical world if he chose to return to life. One evening during those long months, his brother-in-law shared a quiet visit with him. "You've experienced something only very few merit," his brother-in-law said. "Something happened to you when you were hovering between this world and the next. Please tell what you saw."


Sharon had hinted at his metaphysical experience before, but he was always afraid to divulge what had happened Up There. Perhaps no one would believe him. Perhaps they'd think he'd gone crazy. Besides, he spent his days drifting in and out of consciousness. This time, during a period of lucidity, his brother-in-law pressed on. "No more boundaries," he implored. "Tell who you saw, what it was like. It will strengthen others in their fear of Heaven."


Sharon began. His brother-in-law, Shachar Ashbal, who learns in a kollel in Binyamina, was there with Sharon's sister. Together they heard the story, which Sharon no longer recalls. He doesn't even remember the conversation, but Shachar Ashbal made sure to get the whole thing on tape.


Right after the accident, Sharon Nachshoni entered a large hall, which was full of people who had died, some many years ago, some whom Sharon still remembered. Everyone seemed happy and showered Sharon with love and warmth, especially his grandfather. The hall itself seemed to be unbounded, with no beginning and no end, and he was able to identify everyone, even those he didn't know. (His brother-in-law wrote down all the names, most of them people he didn't know, and indeed he later discovered that those people did exist, many of whom died before Sharon was born.) Everyone wore fine clothing and looked as they did at the time of their death. Sharon looked for his grandfather, a very dignified man, but only found his uncle, his father's brother. "Where is Grandfather?" he asked. His uncle said, "Grandfather went with our other brother to speak on your behalf."


Suddenly Sharon felt himself being pushed in the direction of the stage. He was embarrassed, because everyone was dressed in their finery and his clothes were torn and bloody from the accident. As he approached the stage he saw three powerful lights. The middle one was the strongest, and it was so blinding that Sharon couldn't look at it. The side lights were not as strong, one serving as the voice of "good" and the other as the voice of "bad." Next to the stage, standing next to the side of "good," were four Israeli mekubalim: Rav Yitzchak Kadouri, Rav Mordechai Eliyahu, Rav David Batzri and Rav Yoram Abergil. ("I wouldn't say that our rabbis jump between Olam Ha'Zeh and Olam Ha'Ba, but it is brought down in the Gemara that tzaddikim of the generation influence both the lower and upper worlds," Sharon clarified for Country Yossi Family Magazine.) Suddenly the voice of "bad" boomed out, "Either you or the aunt must stay." It was referring to Aunt Miriam, whom he had seen just the day before, and she looked as frail as when he had last seen her. "I'm willing to stay," he heard her say, and then she was no longer next to him, but far away, standing in judgment like himself. As the light of "bad" began its speech, Sharon saw the movie of his life pass before him. The entire hall was watching. They judged him on his concentration during prayer, lashon hara, open and concealed hatred, promises made and not kept (the Aron Kodesh) and theft. After that he was asked three questions, those mentioned in the Talmud: Did you deal in business faithfully? Did you set aside specific time for Torah study? Did you hope for the Redemption? ("Shachar recorded me saying all these things," explained Sharon, "but believe me, I had never heard of these questions before. I had never learned a page of Gemara in my life.")


His voice was taken from him, and the light of "good" spoke instead. It told the court how Sharon had given charity to yeshivot, but then the voice of "bad" interjected that he had flaunted his contribution with a plaque on the wall. Then they started checking his observance of mitzvot, including those Sharon had never thought of as important. He was praised for his Shabbat observance, however minimal, and for wearing a kippa. Then the four mekubalim appeared, and although Sharon had never seen them before, they testified on his behalf. Other witnesses appeared, including a widowed aunt that Sharon had helped substantially without his family knowing. It was the aunt's testimony that tipped the scales and enabled his soul to return to the world. After the trial, the judge spoke from within the blinding light. The judge asked Sharon if he would take upon himself three things, which Sharon will not divulge. One thing he promised to do, and the other two he said he'd try to do. Then came the time for Sharon to decide if he wanted to return to his body in the mortal world. The judge stated that he would suffer much physical pain in this world, but that the pain would expiate his sins and that he should be grateful for it. Sharon then turned around and tried to run out, and again he felt ashamed that everyone was looking at his bloodied clothes. The hall then emptied out except for his grandmother, who ran after him to make sure he left. His grandfather was also there, making sure he got out quickly. As his grandmother faded from view, he saw himself hovering above his body as the medics worked on him, and then his special vision stopped and he returned to his mortal self.


"I've spoken to several others who have had after-death experiences," Sharon told Country Yossi Family Magazine, "and they've all had similar stories of judgment. The only thing I remember of my own experience is my grandfather pushing me. But I'm fortunate that it was recorded. Many people have other-worldly experiences and they are lost because no one is there to catch them when they are disclosed."


Soon after the accident, Sharon pleaded with his family to find Rav Yoram Abergil. The Rav visited him in the hospital as he lay paralyzed, with doctors giving little hope for any additional improvement The Rav's blessing became a prophecy. He said that Sharon's right leg would totally heal and that his left leg would remain with a slight limp. "You will yet walk," the mekubal told Sharon Nachshoni.


Several months later, when Sharon was transferred to the rehab unit at Tel Hashomer, the department head rather untactfully told him to forget any hope of walking again. His injuries were too severe. He told him to get ready for a wheelchair to be a permanent part of his new existence. Sharon, who held dear the Rav's blessing, told the professor of his hope. The doctor became incensed at the Rav's "irresponsibility" in creating such a false hope. Yet two months later, when Sharon was up on his feet, the professor actually called Rav Abergil and expressed his shock at the Rav's power.


Sharon's experience left him with a new understanding and commitment, which he has translated both to his personal life and to what he sees as his mission in the Jewish world. He lectures to audiences around the country, as both a medical miracle and as someone who has "been there." "You should know," he said, "in the Heavenly court they didn't ask what kind of kippa I wore or where I sent my children to school. They were interested in actions, period. In the end those same worms are going to eat everyone, and everyone is going to have to give an accounting. There are three points I speak about, and everything else is superfluous: to realize that Hashem runs the world, to elevate and sanctify our everyday lives, and to increase our mitzvot between man and man." Said his wife Avivit of the change to a strong Torah lifestyle, "After going through what he and all of us went through, how can you possibly not change?"


Sharon's fame, he says, was really accidental. People heard about his story as a result of his intense efforts to find the medic who saved his life and disappeared. He went on national television, and his story was published in the national and religious press, but not a clue turned up. Some people say it was Eliyahu Hanavi, but Sharon prefers not to make such a definitive statement. The head of the surgery team who performed the preliminary operations later told Sharon that he had never seen such a clever, precise lifesaving technique done with the most sophisticated equipment, let alone with a ball-point pen.


Does Sharon Nachshoni have plans for the future, perhaps to return to the field of military intelligence in which he so excelled? "My last plan was a 12:30 meeting about the security in Hebron, which I never made it to. I look at the iron rods coming out of my body, my face that has been pieced back together ... How can I make plans? For me, Hashem is the only Planner that counts."


*For video, Click HERE

reprinted from COUNTRY YOSSI

Wednesday, January 18, 2012

האם ניתן לעשות משהו לזכרו / סעודה בשעת החזרה מהלוויה


שאלות ותשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א


שאלה - 29365


לכבוד הרב שלום וברכה רבה\

היה לי אח במרוקו שלמד בישיבה בעיר אגדיר , כידוע לכבודו העיר אגדיר נהרסה כליל ברעידת אדמה אחי למד בישיבה לאחר פינוי ההריסות לא נתגלה זכר לאחי עד היום הזה כמו כן שמו של אחי לא מופיע בן בחורי הישיבה שניספו. לנו לא נותר זכר מאחי עד היום שאלתי האם ניתן לעשות משהו לזכרו ביום רעידת האדמה אין ולא היה לנו שום מידע עליו הוא היא בגיל 16 בהעלמו?

תשובה

לקרוא קדיש ומשניות ופרקי תהלים באותו היום.
--------------

לכבוד הרב:האם סעודה אבל של שנה או חודש או שבעה האם זה סעודת מצווה? 
תשובה 
אין סעודת אבל כלל, אלא סעודה בשעת החזרה מהלוויה בלבד, הנקרא סעודת הבראה. בסיום השבעה, השלשים, השנה, מתכנסים ללימוד תורה ולא לאכול.


לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות


חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א .

que/answ שאלות ותשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א


שאלות ותשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
http://www.doresh-tzion.co.il/QAShowAnswer.aspx?qaid=11179
שאלה - 11179

לכבוד הרב מוצפי שליט"א
איזה זוהר ומשניות טוב לקרוא לעלוי נשמת הנפטר ביום האזכרה?
תודה

תשובה
א,זוהר משפטים צד. והלאה.
ב,ויקהל קצ"ה והלאה.
ג,פקודי רכט והלאה.
ד,תרי"ג מצות.
ה,משניות כלים.
-
שאלה - 
34367
שלום לכבוד הרב
מה משמעותו של חלום על פטירת אדם קרוב(סבתא) שכבר נפטרה לפני שנים?

תשובה
הוא עלה למקום גבוה.
http://www.doresh-tzion.co.il/QAShowAnswer.aspx?qaid=34367

-
שאלה - 11791
שלום לכבוד הרב
האם קיים מנהג לבוא לקבר של אמא שנפטרה ולבשר לה על חתונת ביתה

תשובה
מנהג טעות. כי בזוהר כתב שהקדוש ברוך הוא מבשר להם ושולח אותם מגן עדן לחופה. ולא נתערב בעבודה שלו.
http://www.doresh-tzion.co.il/QAShowAnswer.aspx?qaid=11791
--

שאלה - 19042
לכבוד הרב שליט"א שלום רב
סבתא שלי נפטרה וגיסה של אימי גם נפטר
עשינו להם דף לעילוי נשמתם- אחד עם סדר הדלקת נרות שבת - עם התמונה של סבתא ברקע ואחד סדר קידוש ליל שבת קודש עם התמונה ברקע של גיסה של אימי
האם יש בעיה לקרוא מתוך הדף בגלל התמונה שלהם שמודפסת שם ?
תודה רבה ויישר כוח גדול מאוד לכבוד הרב!!!!!!

תשובה

לעילוי נשמה תורמים ספרים לבית הכנסת, תאורה, פרוכת.

http://www.doresh-tzion.co.il/QAShowAnswer.aspx?qaid=19042

--


שאלה - 56899
לכבוד הרב מוצפי שליט"א שלום רב,
האם אישה בהריון מותר לה לבקר בבית העלמין?

תשובה
מתר ללא כל חשש.
שאלה - 56640
לכבוד הרב
מתי אפשר לבקר בבית העלמין ? , כמה פעמים ומתי ?

תשובה
לא יותר מפעם בשבועיים .


--------------------------------
שאלה - 75971 
אביבאבל אמו נפטרה לפני שבוע האם מותר לו לבקר בבית ילדיו,אחיו ב30 שמענו שאין לבקר בבית אחרים והאם יש ענין בשבת להתפלל במנין בבית הנפטרת או ללכת לבי"הכ לתפילה ותהילים 
תשובה 
ביקורים אסורים חודש ימים , אך לצורך כמו ביקור חולה , תשלומים ועסקים מותר . אין להתפלל בבית רק בשבעת הימים בלבד .
--------------
שאלה - 97284 
האם פסוק יחיו מתיך אומרים מיד לאחר ברכת אשר יצר אתכם בדין (כמו שמשמע בכה"ח רכ"ד) או שאומרים אתה גיבור בינתיים (כפי שמופיע בסידורים) 
תשובה 
ברכת אשר יצר אתכם בדין אומרים אותה בכניסה לבית העלמין ואחריה אתה גבור.
פסוק יחיו מתיך אומרים על הקבר עצמו, וכתב רבנ אברהם אזולאי ז״ל בשם הרמ״ק ז״ל לומר על הקבר הפסוק ״יחיו מתיך נבלתי יקומון הקיצו ורננו שוכני עפר, כי טל אורות טלך וארץ רפאים תפיל״.

ותביט שיש בפסוק זה ט״ו תיבות ותאמר אותו כשכף ידך השמאלית מונחת על המציבה, ותכוין שיש בכך ידך ט״ו פרקים עם שורש כף היד, ויש בזה תועלת גדולה לנפש הנפטר וגם לך, וסוד גדול יש כאן ותוכל לעשות כן גם על קבר מי שיהיה מקרוביך.
.

Tuesday, January 10, 2012

האם מותר ללכת לקבר ולהניח זר פרחים -приносить цветы на кладбище

שאלות ותשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 90642
שלום לכבוד הרב ביום ה' הקרוב יש יום הולדת לנפטר האם מותר ללכת לקבר ולהניח זר פרחים?



תשובה
אסור בהחלט זה מנהג גויים , וגורם צער נורא לנפטר .
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א


http://www.doresh-tzion.co.il/QAShowAnswer.aspx?qaid=90642



спрашивают если можно пойти на кладбище в день рождениея  близкого и положить там цветы?отвечает рав агаон бен цион муцафи, шлита: конечно запрещенно, это обычай  не евреев, более того -приносит страшное горе (цаар нора ) душе ушедшего из этого мира.

мое дополнение: у тех у кого   нет понятия следующего мира , думают что смерть ограниченна , в иудаизме понятие смерти вечная жизнь , лехаим -хаим это 2 жизни, тут, и там . поэтому, мы не приносим цветы на надгробие, а оставляем всего лишь камешек, напоминая себе что жизнь круглая, предлагаю почитать притчу о 2 близнецах :